Wat is de status van een laadstation bij het wegvallen van de spanning?

De vergrendeling aan het laadpunt en de vergrendeling aan de auto zijn 2 afzonderlijke circuits.
Waar bij de vergrendeling aan de auto door de auto of bestuurder gerealiseerd wordt.
Hierdoor kan de verbinding aan de auto zijde in tact blijven terwijl bij een spanningsuitval de laadstekker bij de Mennekes laadpunten wordt vrijgegeven wanneer deze zijn uitgerust met een EV contactdoos. De vrijgave gebeurd middels restenergie uit de vergrendelmodule.
Wanneer het laadpunt is uitgerust met een vaste kabel met laadkoppeling dan kan er natuurlijk niets worden vrijgegeven.
Alle laadunits van Mennekes schakelen af bij het wegvallen van de spanning.
Wat de laadunit doet wanneer de spanning terug komt hangt af van de stuurstroom van de laadunit.
Er van uitgaande dat de laadstekker nog op de juiste wijze in de EV contactdoos zit kennen we de volgende situaties:
Wanneer de laadunit geactiveerd dient te worden middels een pulsdrukker of sleutelschakelaar dan zal dat weer moeten gebeuren om de laadunit te activeren (bv. Basis 11, Basic 22) wanneer de spanning terug is.
Hier zal de auto dan ook weer gaan laden omdat hier de standaard procedure weer gevolgd wordt.
Wanneer een laadunit niet bediend hoeft te worden om te gaan laden zal deze ook weer inschakelen als de spanning terug is. LET OP, hier doet ook de auto mee en moet dit dus wel ondersteunen. (bv. Light 11)

Bij de systeem laadunits (bv. Premium 22) moet opnieuw worden geautoriseerd middels RFID-kaart om weer in te schakelen.

Print pagina

Terug naar de FAQ van MENNEKES
Heeft u andere vragen?
071 341 9009