Referentieprojecten

Schuch in Masterplan Duurzame Visserij

Het innovatieproject Masterplan Duurzame Visserij (MDV) is erop gericht om baanbrekende innovaties te onderzoeken en te realiseren in de Nederlandse visserijsector, met een ecologisch en economisch duurzaam verdienmodel als doel. Stichting Masterplan Duurzame Visserij streeft naar verduurzaming door innovaties in schepen en vangstmethoden en meer onafhankelijkheid van externe factoren zoals de olieprijs.

De UK 225 is het tweede MDV schip, gebouwd door Padmos en is bestemd voor de familie Van Slooten uit Urk. Het werd dit voorjaar in Urk afgebouwd door Hoekman Shipbuilding. De bijzondere vorm van het schip en de dieselelektrische voortstuwing zorgen voor 60% brandstof- en CO2-besparing ten opzichte van vergelijkbare vissersschepen.

Daarnaast zorgt de geautomatiseerde visverwerking dat dit proces sneller gaat en de vis langer vers blijft. Voor de scheepsinnovaties won Pilotschip MDV 1 de prestigieuze
‘KNVTS Schip van het jaar prijs’.

Dieselelektrisch

Het hele concept van powermanagement van alle drie de MDV schepen is van de firma Wetec uit Stellendam, die de elektrische installatie in opdracht had. De visserij en het ontwikkelen van efficiënte vormen van visserij zit Wetec in het bloed. Met hun bijna 100 jaar ervaring in de visserij ontwikkelen zij efficiëntere vormen van visserij, aandrijving en besturing. Een mooi voorbeeld hiervan is de bovengenoemde elektrische voortstuwing. Dit betekent dat de schroef elektrisch wordt aangedreven door een kleine groene e-motor en er alleen nog diesel wordt gebruikt voor de algemene stroomvoorziening.

Robuuste verlichting van Schuch

De gevangen vis komt via een stortkoker in de visverwerkingsruimte, waarna de visverwerking in een geautomatiseerd proces over transportbanden wordt afgehandeld. Dat is goed voor de snelheid van de verwerking en de versheid van de vis, maar het betekent wel dat de visresten in de hele verwerkingsruimte van de vloer tot aan het plafond zitten. Om dit goed te kunnen reinigen is de hele ruimte met polyester bekleed, zodat hij met een hogedrukspuit gereinigd kan worden. Hierom kiest Wetec voor deze ruimtes altijd de waterdichte ledarmaturen uit de serie 161 … of 162 … van Schuch, met beschermingsgraad IP 65, van slagvast polycarbonaat in 60 cm uitvoering. Ook is er gekozen voor RVS kapklemmen, omdat die beter bestand zijn tegen het zout dat altijd in de lucht hangt.

Explosieveilig

De accuruimte huisvest de accu’s voor noodvoeding voor onder andere verlichting en zendsystemen. In verband met het grote vermogen is deze ruimte gekenmerkt als explosiegevaarlijk. De vier Schuch armaturen hier zijn dan ook explosieveilig uitgevoerd in ex-zone 2 en komen uit de serie nD8611 …

KNX op het schip

En ander innovatief idee van Wetec is om een KNX installatie te gebruiken om de energiehuishouding te verduurzamen. De warmte die afkomstig is van de generator,
die normaal gesproken weer moet gekoeld, gebruikt Wetec nu voor de vloerverwarming in de verblijfsruimtes. Met behulp van de KNX tasters met display en temperatuursensor van JUNG kan de bemanning de vloerverwarming en de verlichting regelen. Daarbij zijn de verblijfsruimtes voorzien van JUNG USB laadcontactdozen, TV en data-aansluitpunten. Zo comfortabel als een huiskamer.

Het schip geldt als voorbeeld en moet een transitie naar duurzame visserij op de Noordzee stimuleren.