I-help, de online vraagbaak van Hateha

Hieronder vindt u antwoorden op de meestgestelde vragen aan onze binnendienst. Zit uw vraag niet in de i-help neem dan contact met ons op en wij zullen zorgen dat u uw antwoord krijg op uw vraag en deze toevoegen aan de i-help.


01

Ik kan een bepaald typenummer van een Amaxx combinatie niet vinden.

Er zijn Duitse types welke een Nederlands artikelnummer hebben. Bijgaand een conversielijst.

Categorie: Combinaties
PrintStuur deze faq door
02

Wat zijn de mogelijkheid om een eNet training/scholing te doen?

Op de website van Jung bestaat de mogelijkheid om een online training te doen.
Jung noemt dit de e-learning.
Klik op onderstaande link of kopieer deze in uw webbrowser:

https://www.jung.de/nl/661/service/e-learning/

U dient zich overigens wel te registreren.

Categorie: eNet
PrintStuur deze faq door
03

Als ik in 1 project zowel gelaserde alsmede bedrukte wippen wil toepassen hoe zorg ik er dan voor dat dit dezelfde kleur krijgt?

Als je voor de bedrukte wippen kiest voor kleur RAL7005 dan is de opdrukkleur vrijwel identiek als de gelaserde wip.

Categorie: Software/Online tools
PrintStuur deze faq door
04

Wat is de status van een laadstation bij het wegvallen van de spanning?

De vergrendeling aan het laad punt en de vergrendeling aan de auto zijn 2 afzonderlijke circuits.
Waar bij de vergrendeling aan de auto door de auto of bestuurder gerealiseerd wordt.
Hierdoor kan de verbinding aan de auto zijde in tact blijven terwijl bij een spanningsuitval de laadstekker bij de Mennekes en Hateha laadpunten wordt vrijgegeven wanneer deze zijn uitgerust met een EV contactdoos. De vrijgave gebeurd middels restenergie uit de vergrendelmodule.
Wanneer het laadpunt is uitgerust met een vaste kabel met laadkoppeling dan kan er natuurlijk niets worden vrijgegeven.
Alle laadunits van Mennekes en Hateha schakelen af bij het wegvallen van de spanning.
Wat de laadunit doet wanneer de spanning terug komt hangt af van de stuurstroom van de laadunit.
Er van uitgaande dat de laadstekker dat de laadstekker nog op de juiste wijze in de EV contactdoos zit kennen we de volgende situaties:
Wanneer de laadunit geactiveerd dient te worden middels een pulsdrukker of sleutelschakelaar dan zal dat weer moeten gebeuren om de laadunit te activeren (bv. Basis 11, Basic 22 en Home Charger Comfort plus 11 b) wanneer de spanning terug is.
Hier zal de auto dan ook weer gaan laden omdat hier de standaard procedure weer gevolgd wordt.
Wanneer een laadunit niet bediend hoeft te worden om te gaan laden zal deze ook weer inschakelen als de spanning terug is. LET OP, hier doet ook de auto mee en moet dit dus wel ondersteunen.
(bv. AMAXX 11, Home Charger Comfort 11, Light 11)
Bij de systeem laadunits (bv. Comfort 22 en Premium 22) moet weer opnieuw worden geautoriseerd middels RFID-kaart of SMS om weer in te schakelen.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
05

Zijn er bij Mennekes laadunits die standaard op afstand door bijvoorbeeld een schakelklok of schakelaar kunnen worden geactiveerd?

Ja, de Basic laadzuilen en Basic wandladers uit het programma hebben naast de mogelijkheid om midddels een sleutelschakelaar ook te kunnen activeren op afstand middels een puls contact of vast contact.
Dit wordt gedaan door het stuurstroomrelais (per laadcontactdoos) wat onder in de zuil zit te actieveren.
De keuze om het met een puls contact of vast contact te doen wordt bepaald door de setting van een schakelaar (in de laadzuil aanwezig per laadcontactdoos) te maken of open te zetten.
De stand voor puls contact of vast contact wordt in de meegeleverde handleiding nader omschreven.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
06

Mag er in een Schuch EX-armatuur een Retrofit LED-buis worden geplaatst?

Nee, In een Schuch EX-armatuur welke een ATEX-certificaat heeft op basis van fluorescentie lichtbronnen (TL) mogen geen (Retrofit) LED-buizen worden geplaatst.
Bij calamiteiten vervalt dan ook de geldigheid van het ATEX-certificaat.

Categorie: Explosieveilig
PrintStuur deze faq door
07

Ik heb een MIVA-toilet met 2 deuren en boven elke deur moet een lichtsignaal komen. Kan dit met de Jung MIVA-set?

Ja dit is mogelijk.
Zie de bijlage voor het correcte aansluitschema met een extra lichtsignaal (rufmodul)

Categorie: Overig
PrintStuur deze faq door
08

Hoe kan ik een persoonlijke JUNG catalogus samenstellen voor mijzelf of voor mijn klant?

Op de online catalogus van JUNG http://www.jung-catalogus.nl is het mogelijk om zelf een catalogus samen te stellen met de door u gekozen producten, eventueel aangevuld met productdatabladen van de door u gekozen series en uw contactinformatie. U neemt hiervoor de stappen zoals uitgelegd in de bijlage.

Categorie: Software/Online tools
PrintStuur deze faq door
09

Wanneer de RCD4093KRMTSD automatisch wordt overgeschakeld naar koelbedrijf, wordt dit netjes aangegeven d.m.v. het pictogram in de display. De basislijn van het pictogram gaat naar boven en er komen golfjes naar beneden. Tevens zal de vraagtemp. worden vermeerderd met de dode zone instelling. Wanneer hij echter klaar is met koelen, gaat de basislijn weer naar beneden maar blijft de RCD toch in de koelmodus staan!

Dit fenomeen klopt!  De RCD zal weer in de warmtemodus gaan op het moment dat de setpoint minus de dode zone en hysteresis is behaald. Op dat moment zal er weer warmte worden gevraagd en zullen er ook weer krullen bovenop de basislijn komen.
Vanaf dat moment staat hij dus weer in de warmtestand!

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
10

FP701CT en/of FP701CTIP zend telegrammen maar reageert niet meer op telegrammen welke van de bus afkomstig zijn!

De oorzaak zit in het feit dat er geprobeerd is om het Touchpanel over de bus te ontladen.
Hierdoor is een geheugenblok in het touchpanel zijn adrestabel kwijtgeraakt daar de loadstatus van dit blok op “unloaded” is komen te staan.
Met bijgeleverde projecten zou het mogelijk moeten zijn om de desbetreffende tabel weer te herstellen.
Aangezien dit een workaround patch is zijn de applicaties welke in de projecten zitten niet geregistreerd door de KNX organisatie.
Er is een project met een ETS2 patch en een project met een ETS3/4 patch.
Importeer in een database het project en druk op het panel de programmeertoets in.
Kies dan voor alles downloaden!
De patch zal worden geladen over de KNX-bus in het panel!
Hierna dient u de volledige programmatie incl. FW weer te laden in het panel via de normale weg met de USB aan de voorzijde van het panel.
Kies hiervoor in de applicatie bovenaan “Instellingen” - “Opties” - “Hardware”!
Zet de vink box “Bij volgende download: alles overdragen”  aan.
Als alles goed is verlopen zullen er weer meldingen vanuit de bus zichtbaar zijn.
Zo niet, zal het panel ter reparatie moeten worden opgestuurd naar JUNG.

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
11

Kunnen de Mennekes Home Chargers met gelijke sloten voor de behuizing worden geleverd?

Ja, tegen meerprijs is dit mogelijk door dit bij opdracht aan te geven.
Deze uitvoering zal separaat moeten worden besteld en kan dus niet uit voorraad worden geleverd.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
12

Als de Dupline actor type DRM4 of DRM8 in handbedrijf staat wat is dan het gedrag bij spanningsuitval?

De Dupline actoren DRM4 en DRM8 kunnen op de actor in handbedrijf worden geschakeld. Commando`s vanuit de bus worden dan niet meer uitgevoerd.
Als de actor, terwijl deze in handbedrijf staat, spanningsloos wordt gemaakt dan komt de actor bij herinschakelen van de 24V voeding in de normale (automatische) stand terug.

Categorie: Dupline
PrintStuur deze faq door
13

Ik heb een sensormodule SM1608 aan een relaisstation RS8REGHE aangesloten maar de statusmelding functioneert niet als ik een uitgang inschakel met de sensormodule. Als ik de uitgang op het relaisstation inschakel dan is er wel statusmelding op de sensormodule. Wat doe ik fout?

Dit klopt. Bij uitlevering is de periodieke statusmelding uitgeschakeld.
In de bijlage wordt uitgelegd hoe dit kan worden ingeschakeld.

Categorie: Lichtmanagement
PrintStuur deze faq door
14

Als ik in de Jung lasertool een project maak met meerdere tasters dan staat in de afdruk alles door elkaar heen, dus niet in de volgorde waarin ik het heb gemaakt. Is dit aan te passen?

Als je in het lasertoolproject de tasters nummert b.v. 1.01 woonkamer en daarna b.v. 1.02 uitbreiding woonkamer dan worden de tasters in volgorde afgedrukt. 

Categorie: Software/Online tools
PrintStuur deze faq door
15

Kan ik uit de 2097REGHE Dali gateway een export maken zodat ik deze kan gebruiken om in de 2098REGHE te importeren.

Ja, dat kan maar alleen van de 2097REGHE naar de 2098REGHE.
Tevens scheelt dit een hoop werk want ook alle individuele Dali-adressen van de armaturen worden mee overgezet.

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
16

Hoe weet ik welke Jung XLR afdekking ik moet toepassen. Er staat in de catalogus geen maatvoering van de connector vermeld, alleen een type.

Jung afdekking type ..568-1..  is geschikt voor XLR connectoren van het fabricaat Neutrik series D, DL en DLX. Deze connectortypes zijn 33x27mm (HxB).
Jung afdekking type ..568.. is geschikt voor XLR connectoren van het fabricaat Neutrik serie P en voor XLR connectoren van de fabricaten Binder en Cannon. Deze connectortypes zijn 37x27mm (HxB).
Bijgaand een maattekening van de 2 types Jung afdekkingen.

Categorie: Multimedia | Standaard
PrintStuur deze faq door
17

Heeft Jung dimmers waarmee dimbare LED-lampen (230 volt) en dimbare spaarlampen gedimd kunnen worden?

1.  Jung draaidimmer type 225NVDE
Deze dimmer is belastbaar van 7-100 watt en geschikt voor zowel dimbare 230V Retrofit LEDlampen als dimbare spaarlampen.
Meer informatie vindt u in de Jung online catalogus.
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918549/

2.  Jung tastdimmer type: 1271LEDDE.
Deze dimmer is belastbaar van 7-100 watt en geschikt voor zowel dimbare 230V Retrofit LED-lampen als dimbare spaarlampen.
Meer informatie vindt u in de Jung online catalogus.
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/67912100/

3.  Jung Ledotron stuureenheid type: 242 LTS DE.
Met deze stuureenheid v.v. druk- draai wisselschakelaar kunnen uitsluitend lampen geschakeld en gedimd worden volgens het Ledotron principe.
Meer informatie vindt u in de Jung online catalogus.
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918565/

Diverse Philips en Osram lamptypes werken (volgens opgave van Philips en Osram) geheel of gedeeltelijk (beperkt aantal lampen) goed met de vermelde Jung dimmers. Voor een actueel overzicht verwijzen wij u derhalve naar de website van de betreffende lampfabrikant.

Categorie: Lichtmanagement
PrintStuur deze faq door
18

Hoe moet ik omgaan met aardlekbeveiliging van een laadzuil of laadstation?

Volgens de norm IEC61851 moet iedere laadaansluiting door een eigen aardlekschakelaar worden beveiligd met een maximale foutstroom van niet groter dan 30mA.
De gekozen aardlekschakelaar moet alle actieve geleiders scheiden inclusief de nul.
De aardlekschakelaar moet minimaal type A zijn maar wanneer er mogelijkerwijze gelijkstroomfouten kunnen optreden groter dan 6mA moeten er aanvullende voorzieningen worden getroffen.
Dit is overigens vrijwel altijd het geval bij het laden van elektrische voertuigen.
Een type A aardlekschakelaar wordt blind bij een gelijkstroomfout van 6mA en kan een gelijk- en/of wisselstroomfout niet meer waarnemen en dus ook niet meer afschakelen
Oplossing is om een type B aardlekschakelaar toe te passen die er op is voorzien om bij gelijkstroomfouten van 6mA en groter te kunnen blijven controleren en bij 30mA af te schakelen.

Uitzondering hierop is het beveiligen van laders aangesloten op 1-fase. Hier kan een type A aardlekschakelaar worden toegepast, waarbij nog steeds de maximale foutstroom van 30mA geldt en dat deze alle actieve geleiders moet afschakelen.
Overigens past Mennekes in alle 3-fase laadinrichtingen type-B aardlekschakelaars toe.

Categorie: E-mobiliteit | Aardlekschakelaars
PrintStuur deze faq door
19

Hoeft er in een Mennekes/Hateha laadzuil/laadstation geen hoofdschakelaar aanwezig te zijn?

Laadstations evenals verdeelkasten in openbaar gebied worden door de EN61851 evenals de EN61439-7 beschreven.
Beiden vereisen geen hoofdschakelaar om de installatie spanningsloos te kunnen schakelen.
In Duitsland zijn er voor de aansluiting op het openbare net (HAK Hausanschlusskasten) aanvullende voorwaarden van de energieleverancier (TAB Technische Anschlussbedingungen).
Hier is bij nieuwe aansluitingen meestal direct bij binnenkomst een installatieautomaat voorgeschreven, waarmee het afschakelen van de installatie mogelijk is.

In Nederland geldt dat bij openbare plaatsing aanvullende voorwaarden van de energieleverancier kunnen worden gesteld waar dan aan moet worden voldaan.
Daarnaast zouden er voor de half-openbare en de lokale c.q. prive plaatsing wensen van de installatie eigenaar kunnen zijn.
Deze individuele wensen zouden dan eventueel, indien mogelijk kunnen worden meegenomen.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
20

Moet ik voor elke onlinedienst van JUNG een apart wachtwoord en gebruikersnaam hebben?

Nee, één account volstaat voor nagenoeg alle onlinediensten van Jung.

Categorie: Algemeen
PrintStuur deze faq door
21

Wanneer ik mijn Jung KNX tasters uit de 30 en 40 series wil monteren in een raam, komen mijn tasterafdekkingen hol te staan.

Naar alle waarschijnlijkheid zit het montageframe verkeerd om gemonteerd.
Aan het frame bevindt zich een omgezette flens welke gemonteerd kan worden met de flens naar achteren (dus in het gat van de doos) of naar voren gericht.
Op de flensplaat staat tevens aan de voorzijde een “A” afgebeeld terwijl aan de achterzijde een “B” staat afgebeeld

Voor de 30-serie geldt onderstaande procedure van montage:

- Draagringkant A voor FD-Design programma
- Draagringkant B voor LS-programma’s. 

Voor de 40-serie geldt onderstaande procedure van montage:

- Draagringkant A voor A-programma’s, CD-programma’s en FD-Design.
- Draagringkant B voor LS-programma’s.

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
22

Wanneer ik een Jung KNX dimmer heb waarvan een kanaal 250 Watt aan halogeenverlichting kan dimmen, mag ik daarop dan ook 250 Watt aan LED lampen aansluiten?

De optie voor het dimmen van LED lampen zit alleen ingebouwd in de nieuwe 390* serie dimmers.
U mag geen 250 Watt aan LED vermogen aansluiten op dit kanaal.
Het maximale vermogen bij gebruik van spaar en/of LED lampen is 20% van het totaalvermogen van de dimmer.
Bij een 250 Watt kanaal is dit dus maximaal 50 Watt!
Tevens dienen de aangesloten LED lampen op één dimuitgang van hetzelfde fabricaat en type te zijn.

LET OP!!

LED lampen welke werken achter een 12 of 24 Volt driver zijn niet gegarandeerd op juiste werking en wordt dan ook sterk afgeraden.
De dimmer kan door het gebruik hiervan beschadigen.

Voor oudere dimmers kunnen wij geen garantie geven voor een juiste werking.
Ook zijn wij niet aansprakelijk voor defecten aan een dimmer veroorzaakt door het gebruik van verkeerde lasten!

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
23

Na export van een project uit de Jung FAP-planer naar de FAP doelmachine, zijn alle buttons verplaatst en verkleind terwijl de juiste bouwresolutie is gebruikt.

Dit probleem is afkomstig van windows 7 computers waarop de Jung FAP-planer is geïnstalleerd.
In de meeste gemelde gevallen zijn dit vaak computers/laptops met beeldschermen met een hoge pixeldiepte.
Standaard zijn bij deze computers de beeldinstellingen geplaatst op de normaal 125%
Hierin bevind zich het probleem daar de werkelijke resolutie wordt vergroot wat niet herkend wordt op beeldschermen van een lagere pixeldiepte!

De oplossing is om deze waarde terug te stellen naar “Laag” 100%

Ga naar configuratiescherm en kies voor beeldscherm.
Hier kunt u controleren waar de weergave op staat en eventueel aanpassen.

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
24

Ik heb een monitor om aan te sluiten op de Jung FAP server type FAPV-SERVER-REG maar krijg hem niet werkend omdat de stekker niet past. In de stekker van de monitor zitten ook 4 extra pinnen die niet in de aansluiting van de FAP-server zitten.

De Jung FAP-server bezit een z.g.n. DVI-D aansluiting welke de signalen uitsluitend digitaal verstuurd.
De ontbrekende 4 pinnen zijn evt. voor analoog signaal hetgeen niet door de FAP-server wordt ondersteund
U kunt dan ook uitsluitend een monitor toepassen met een DVI-D aansluiting.

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
25

Ik ben in het bezit van een Jung FAP-server type FAP-SERVER-REG en ik heb begrepen dat het mogelijk moet zijn om met meer dan 3 deelnemers aan te melden. Mijn server accepteert echter maar 3 verbindingen.

De FAP-server beschikt over de oude FAP versie 3.2!
Wanneer u een update uitvoert naar minimaal versie 3.3.1 en de VIS server update naar minimaal versie 2.05 dan zal de server meerdere verbindingen accepteren.

LET OP!!

Gebruik hiervoor de speciale updatepakketten voor de FAP-server en installeer hieruit eerst de FAP update en daarna pas de VIS server update

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
26

Ik heb de Jung FAP-navigator geinstalleerd maar krijg de bijbehorende webpagina niet te zien.

Naar alle waarschijnlijkheid is de standaard gebruikte poort al in gebruik door een ander softwarepakket.
U dient deze dus aan te passen voor de FAP-navigator.
Zie de bijlage met uitleg hoe het poortnummer kan worden aangepast.

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
27

Ik kan in ETS4 niet meer de mogelijkheid vinden om via een (Jung) RS232-interface te programmeren/monitoren.

Dit klopt, ETS4 ondersteund deze programmeeroptie niet meer!
U zult derhalve gebruik moeten maken van een Jung USB-interface type 2130USB(REG) of een IP-gateway type IPS100REG of IPS200REG.

Categorie: KNX
PrintStuur deze faq door
28

Ik heb een automatische schakelaar/bewegingsmelder gemonteerd en als ik de spanning inschakel gebeurt er niets als ik er langs loop. Wat is er mis?

Een aantal Jung automatische schakelaars en bewegingsmelders hebben een zgn. initialisatietijd waarin een zelftest wordt gedaan.
Deze initialisatietijd is afhankelijk van het type t.w.:
..1180..    60sec.
..1180-1..  90sec.
..1280..    40sec.
..1280-1..  40sec.
PMU360..  30sec.
PMK360..  30sec.
..A1280..  40sec.
..FAS180..  60sec.
DAW360..  geen initialisatietijd
W220WW 45sec.
222WW     geen initialisatietijd
W70..      geen initialisatietijd
FW180WW 60sec.
FPM360..  30sec.

Categorie: Lichtmanagement
PrintStuur deze faq door
29

Ik heb een Jung bewegingsmelder voor plafondmontage geplaatst maar de melder reageert bijna niet, alleen als ik er recht onder ga staan. Wat is er mis?

Alle Jung bewegingsmelders voor plafondmontage worden fabrieksmatig uitgeleverd met een gemonteerd opsteekmasker voor het beperken van de registratiezone.
Ondanks dat er een waarschuwingslabel op zit kan het voorkomen dat vergeten is dit opsteekmasker te verwijderen waardoor de detectiezone beperkt wordt tot recht onder de melder.

Categorie: Lichtmanagement
PrintStuur deze faq door
30

Is de Jung toerenregelaar type 245.20 geschikt voor een 120V-60Hz net en zo niet is deze dan in een gemodificeerde uitvoering leverbaar.

De Jung toerenregelaar type 245.20 is uitsluitend geschikt voor een 230/240V-50/60Hz net.
Een modificatie naar 120V is niet mogelijk.

Categorie: Algemeen | Standaard | Overig
PrintStuur deze faq door
31

Wat is een antiverblindingsraster en welke is geschikt voor welk armatuur uit de Superlight serie van Meyer?

Als mensen direct in een lamp kijken, is dat onprettig. Om te voorkomen dat mensen overlast hebben van licht van bijvoorbeeld een gevel die aangestraald wordt, kan een antiverblindingsraster toegepast worden op het armatuur.

Voor de Superlight serie is er nogal eens verwarring over wanneer welk antiverblindingsraster toegepast moet worden.

1- Een antiverblindingsraster wordt meestal alleen toegepast in combinatie met keramische metaaldamplampen en hogedrukgasontladingslampen.

2- Bij een armatuur voor keramische metaaldamplampen of hogedrukgasontladingslampen met symmetrische- of asymmetrische reflectoren dient een horizontaal of verticaal antiverblindingsraster gebruikt te worden (rechthoekige reflector).

3- Bij een armatuur voor keramische metaaldamplampen of hogedrukgasontladingslampen met rotatiesymmetrische reflectoren is een ringen-antiverblindingsraster noodzakelijk (ronde reflector).

Categorie: Designverlichting
PrintStuur deze faq door
32

Neozed en Diazed smeltveiligheden bij o.a. Mennekes contactmateriaal.

In een aantal situaties wordt er vanwege de compacte bouwvorm gekozen voor het z.g.n. Neozed zekeringmateriaal,
onderstaand een overzicht van maatvoering en amperage.
Mennekes levert geen losse zekeringtoebehoren, deze zijn is overigens via de elektrotechnische groothandel goed verkrijgbaar
(Siemens, Hager/Weber, Ferraz Shawmut, ETI, etc.).
Zonder hierin een voorkeur te mogen hebben, in de bijlage een overzicht met artikel nummers van Hager smeltveiligheden en pashulzen.

Neozed
D01 E14 2A t/m 16A
D02 E18 20A t/m 63A

Diazed
DII E27 t/m 25A NL: K2 kop
DIII E33 t/m 63A NL: K3 kop

Categorie: Combinaties | Algemeen
PrintStuur deze faq door
33

Wat is de inleer procedure als er al een BRK 650 melder (230V) is geïnstalleerd en ik wil de installatie draadloos uitbreiden met een BRK DS700RF?

Begin de montage alleen als de overige werkzaamheden in de woning zijn afgerond. Is er teveel stof in woning, monteer dan alleen de sokkels en leer de sokkels in als u de melders plaatst (vlak voor de oplevering)

Sluit de stroom af:
1 - Verwijder de aanwezige melder, connector en montageplaat.
- Monteer de fase en de nul op de juiste wijze af in de kroonsteen van de RF sokkel .
- Polariteit in een AC melder met DC back-up is erg belangrijk!
- Plaats de rookmelder nog niet terug !

2 - Monteer nu de uitbreiding, 2de , 3de en 4de draadloze sokkel af op het plafond en
      monteer de fase en nul op de juiste wijze af in de kroonsteen van de sokkel.

3-  Inleren: belangrijk !!  U heeft vijftien minuten de tijd om alle stations in te leren.
- Druk met behulp van een pin kort op het verzonken knopje in de sokkel en herhaal deze
  procedure voor alle overige DS700RF-sokkels die u in het systeem wenst te koppelen.
- De oranje LED licht nu drie seconden op om aan te geven dat de sokkel is geactiveerd.
- Er klinkt 1 x een kort signaal.

4 - Pak nu de oude rookmelder _ de connector en de montage plaat heeft u niet
      meer nodig.

- Om er zeker van te zijn dat alle sokkels het signaal gaan ontvangen, plaats u de oude
  rookmelder in het midden van de installatie
- Schat de afstand in tussen sokkel 1 en sokkel 4 (bijvoorbeeld 20 meter) en plaats de
  rookmelder op de sokkel die ongeveer op het middelpunt is gemonteerd (10 meter) en
  druk de rookmelder in de sokkel.
- De overige melders monteert u nog niet!

5 - Druk nu 10-15 sec. op de testknop, de melder gaat af

6 - Alle overige sokkels hebben nu dezelfde frequentie ontvangen. Het inleren is voltooid.

7 - Zodra alle RF sokkels zijn ingeleerd, installeert u de overige rookmelders op de sokkels.

8 - Sluit nu de spanning weer aan in de meterkast.
      De groen led van de rookmelder gaat aan en de rode knippert 1 x per minuut.

BELANGRIJK !
De automatisch oplaadbare back-up van de nieuwe melders (650 MRL en de 650 MC) wordt nu op- of bijgeladen dit duurt maximaal 1 ½ uur. Zolang de back-up wordt opgeladen hoort u een piepje tegelijkertijd knippert de rode led.
VERLAAT de woning niet voordat u er zeker van bent
- dat de gebruiksaanwijzing is achtergelaten.
- Alle witte stofkappen om de melders zijn geplaatst.

OPMERKING: Als alle DS700RF sokkels zijn ingeleerd voordat vijftien minuten zijn verstreken, dan zorgt een druk op de testknop van een geïnstalleerde melder ervoor dat de inleerprocedure wordt beëindigd. Dit test ook elke melder in het systeem. De oranje LED op elke DS700RF knippert tweemaal om de drie seconden gedurende vijf minuten nadat de inleerprocedure is voltooid.

Categorie: Rook-, hitte- en koolmonoxidemelders
PrintStuur deze faq door
34

Kan ik als de stroom tijdens het laden uitvalt toch de laadkabel losmaken?

Ja, bij een MENNEKES laadsysteem is dit mogelijk. De actorsturing van MENNEKES zorgt er voor, dat bij het uitvallen van de stroom aan de infrastructuurzijde de vergrendeling van de contactstop aan deze zijde opgeheven wordt. De vergrendeling aan de voertuigzijde blijft bestaan en kan op gebruikelijke wijzen door de chauffeur via de stop-functie ontgrendeld worden.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
35

Kan mijn modus 3 laadkabel met Type 2 contactstop en koppeling tijdens het laden (zonder toezicht) gestolen worden?

Nee, omdat de laadkabel aan beide zijden vergrendeld zou moeten zijn (niet alle voertuigen voorzien hierin).
Wanneer de netspanning wegvalt wordt hij aan de netzijde vrijgegeven.
De koppeling aan de voertuigzijde kan door de chauffeur, tijdens of na het laden, in het voertuig ontgrendeld worden.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
36

Kan ik mijn Modus 3 laadkabel met Type 2 contactstop en koppeling overal gebruiken voor het laden van mijn elektrisch voertuig?

In Nederland wordt op alle openbare, semi-openbare en privé-laadstations een contactdoos van Type 2 gebruikt, dus kan er met de meegeleverde laadkabel gewoonlijk overal geladen worden.
Indien er aan het laadpunt een kabel met koppeling Type 2 is gemonteerd dan kan het voorkomen dat u niet kunt laden omdat aan uw voertuig een koppeling Type 1 vereist is.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
37

Zijn er adapter-laadkabels van Type 2 naar Type 1?

Ja, u kunt hier type 36050 van MENNEKES voor gebruiken.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
38

Welk type contactstop hebben elektrische voertuigen?

Aan de voertuigzijde worden momenteel toestelcontactstoppen Type 1 en Type 2 gebruikt.
De Europese automobielfabrikanten zijn overeengekomen om vanaf 2017 enkel nog toestelcontactstoppen Type 2 (“MENNEKES-toestelcontactstop”) te gebruiken.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
39

Wat kan ik doen als ik met mijn elektrisch voertuig niet tijdig bij het volgende laadstation kom?

In dat geval kunt u met een ‘noodkabel’ voor het laden volgens Modus 2 een huishoudelijke of industriele
contactdoos met beschermingscontact (afhankelijk hoe de Modus 2 kabel aan de netzijde is uitgevoerd) gebruiken.
Dit duurt echter in de meeste gevallen aanzienlijk langer dan het laden via een laadcontactdoos Modus 3 volgens IEC61851.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
40

Wanneer komen er meer elektrische voertuigen op de weg?

Al vanaf 2012 werden kleine reeksen elektrische voertuigen aangeboden.
De Duitse automobielfabrikanten zijn in 2013 op de markt komen.
Tegen 2020 rijden er naar schatting 300.000 volledig elektrische voertuigen,
plug-in hybrids en voertuigen met range extenders op de Nederlandse wegen.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
41

Welke elektrische voertuigen zijn momenteel beschikbaar?

In 2012 zijn de eerste reeksen elektrische voertuigen op de markt gebracht. Deze markt blijft zich de komende jaren sterk ontwikkelen.
Een actueel overzicht vindt u bijvoorbeeld op de website van de ANWB:
http://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/elektrische-autos/welke-autos-zijn-er/welke-autos-zijn-er

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
42

Zijn er standaard betonsokkels voor de MENNEKES laadzuilen?

Ja, Hateha BV levert voor alle typen laadzuilen de gewenste sokkels en/of bevestigingsaccessoires.
u vindt deze sokkels en/of bevestigingsaccessoires hier.

Categorie: E-mobiliteit | Meerdere fabrieken
PrintStuur deze faq door
43

Wat doet de actuatorsturing in de installatie voor het laden van een elektrische voertuig?

De actuatorsturing van MENNEKES zorgt er o.a. voor dat er pas kan worden geladen indien er een correcte en veilige verbinding tot stand is gebracht en dat bij het uitvallen van de stroom aan de infrastructuurzijde de contactstopvergendeling aan die zijde wordt opgeheven. De vergrendeling aan de voertuigzijde (indien aanwezig) blijft bestaan en kan op gebruikelijke wijze door de chauffeur via de stop-functie ontgrendeld worden.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
44

Wat doet de CP Box in de installatie voor het laden van een elektrisch voertuig?

De CP Box zorgt voor de bewaking van het laadproces en de communicatie met het voertuig.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
45

Wat betekenen 'PP' en 'CP', op het contactmateriaal voor het laden van elektrische voertuigen?

De Proximity Pilot (PP) is via een genormeerde weerstand verbonden met de PE-geleider.  Hierlangs kan de laadzuil uitlezen voor welke stroomsterkte de laadkabel geschikt is.
De Control Pilot (CP) is via een extra ader in de laadkabel verbonden met het voertuig. Hierlangs vindt de communicatie plaats tussen voertuig en laadsysteem.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
46

Welke laadkabel heb ik nodig voor een laadstation?

In Nederland is er gekozen voor Type 2 aan het laadstation. Dit kan een contactdoos Type 2 zijn,
maar het is ook mogelijk dat het laadstation is uitgevoerd met een kabel met daar aan een Type 2 koppeling.
Aan de voedende zijde spreken we dan ook van Type 2.
Wanneer er een kabel Type 2 aan het laadstation is gemonteerd is het niet mogelijk dat een voertuig met Type 1
aansluiting kan worden aangesloten. In dit geval is er een laadpunt nodig met een kabel die voorzien is van
een Type 1 koppeling.
Samengevat bestaan er de volgende kabels in het Mennekes leveringsprogramma:
- Type 2 contactstop - Type 2 koppeling - 1 of 3 fase
                                          - 16A of 32A
                                          - 5m of 7,5m

Daarnaast is er een kabel Type 2 contactstop - Type 1 koppeling - 1 fase - 16A - 5m

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
47

Wat is het verschil tussen de laadmodi 1, 2, 3?

Modus 1
staat voor het laden vanaf een contactdoos tot max. 16A 1- of 3-fase zonder communicatie met het voertuig. De aansluiting op het energienet gebeurt via in de handel verkrijgbaar, genormeerd contactmateriaal, dat via een aardlekschakelaar beveiligd dient te zijn.
Dit is echter niet te controleren voor de berijder. Dit is ook de reden dat Mennekes en vele automobielfabrikanten deze vorm van laden niet ondersteunen.

Modus 2
staat voor het laden vanaf een contactdoos tot max. 32A 1- of 3-fase met een, in de kabel geïntegreerde, InCableControlBox voor de stuur- en beschermingsfuncties.
De aansluiting op het energienet gebeurt via in de handel beschikbaar genormeerd contactmateriaal. Ook hier begrenzen automobielfabrikanten de mogelijkheden en is de maximale laadstroom lager als wat de norm toelaat.

Modus 3
staat voor het laden aan laadstations met een speciale laadinrichting conform IEC 61851. In het laadstation zijn PWM-communicatie, aardlekschakelaar, installatieautomaat en relais voorgeschreven.
De aardlekschakelaar en installatieautomaat kunnen eventueel ook in de voedende verdeler worden opgenomen. In Modus 3 kan het voertuig tot max. 63A 3-fase geladen worden. Dit is echter afhankelijk van de maximale laadstroom van het laadpunt en het voertuig. Het voertuig bepaalt zelf de laadstroom binnen de grenzen van de opgelegde maximale laadstroom van het laadpunt.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
48

Hoelang duurt het laden van een elektrisch voertuig?

Dit kan niet algemeen beantwoord worden. Het hangt altijd af van de capaciteit en de actuele laadtoestand van de accu, en van de maximaal beschikbare laadstroom (vraagt u nadere informatie bij de dealer van uw voertuig).

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
49

Kan het laden van een elektrisch voertuig ook manueel gestopt worden?

In het voertuig is er besturing aanwezig die het mogelijk maakt om het laden te onderbreken.
De uitvoering verschilt per type voertuig.
Aan de voedende zijde is het afhankelijk van de uitvoering van autorisatie.
Bij het wegvallen van de spanning op het laadpunt zal aan de voedende zijde bij de Mennekes laadpunten de contactstop worden vrijgegeven.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
50

Wie vergrendelt tijdens het laden van een elektrisch voertuig de contactstop en start het laden?

Aan de infrastructuurzijde wordt dit door de CP-Box geïnitieerd, aan de autozijde is de voertuigelektronica verantwoordelijk.
Zodra er een correcte verbinding is gerealiseerd tussen laadpunt en het voertuig en dus ook vergrendeld is dan zal het laadpunt inschakelen.

Categorie: E-mobiliteit
PrintStuur deze faq door
Hier vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Scholing
Hier vindt u een actueel overzicht van de door ons verzorgde scholingen.
Konnekties
Ons gratis kwartaal relatie magazine voor iedereen geïnteresseerd in innovatie en ontwikkeling van de door ons vertegenwoordigde fabrieken.
E-konnekties
Onze maandelijkse digitale nieuwsbrief waarmee we u graag op de hoogte houden van de laatste productontwikkelingen en nieuwe documentatie van alle door ons vertegenwoordigde fabrieken.